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天声人语 20120314 圆周率日叹数字

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发表于 2012-3-14 09:50:41 | 显示全部楼层 |阅读模式
▼さつま芋の異称に「十三里(じゅうさんり)」がある。「九里四里(くりより)(栗より)うまい十三里」と、江戸時代の焼き芋売りが宣伝したのが始まりらしい。そろばんや九九(くく)のお陰で、日本人は暮らしの中で算術に親しんできた
红薯别名又叫“十三里”。“九里四里十三里(红薯滋味好过栗)”,据说,这流传自江户时代烤红薯小贩的口口相传。而算盘跟九九乘法表,更是让日本人的生活与算术息息相关了起来。
▼だからかどうか当方も、点数はさておき数学が好きだった。誰が解いても答えは一つ、筋道がひらめけば攻めるのみ。そんな「潔さ」にひかれた一人として、学生の数学力の評判を聞くたびに寂しくなる
不知道是不是因为这个缘故,且不说分数,笔者对于数学是很有爱的。无论解答者谁答案都只有一个,一旦通晓其解法接下来便只要乘胜追击。作为为如此“精简”所吸引的一个人,每当听到学生的数学能力测评时都不由觉得有些丧气。
▼数学教員でつくる日本数学会が、48大学の学生約6千人に、小学6年から高校1年までの問題を解いてもらった。多くは新入生で、それほど昔に学んだことではない。しかし、結果は寂しかった
由数学教师建立起来的日本数学会,邀请了48所大学的大约6000名学生,请他们解答涵盖有从小学6年级到高中1年级的数学题目。因为大多是大学新生,所以对他们来说这些知识并非是很久以前学习的。然而,测试结果却非常惨淡。
▼例えば〈偶数と奇数を足すと奇数になるのはなぜか〉。中2で勉強したはずが、まあまあ論理的に説明できたのは34%だった。「思いつく偶数と奇数を足したらすべて奇数になったから」など、苦しい答えが目立つ。〈二次関数の放物線の特徴を述べよ〉では、「曲がった感じのやつ」という感想のような解答もあった
比方,“为什么偶数加奇数等于奇数”,这应该是中学2年级学习过的内容,不过也只有34%的人能够大致进行理性说明。而像“因为仔细想想几乎所有的偶数跟奇数加起来都等于奇数”这样勉强作答的却比比皆是。在“请描述二次函数抛物线的特征”问题上,甚至有学生感叹似地回答道,这是“颇具曲线美的线条”。
▼数学なんて社会で役立たない、と思うのは気休めである。微積分の出番こそ少ないが、確率や集合のセンスはビジネスにも必要だ。統計を装った情報操作や、数字の手品にだまされないためにも、この科目は味方にしておきたい
觉得数学什么的无益于世,这是自我安慰的想法。微积分是难得出场,不过概率跟集合的常识对于商业来说是很必要的。为了不受假装统计的信息操作跟、数字陷阱的欺骗,希望大家能够把数学当作是良师益友。
▼数学嫌いの皆さん。論理的に考える習慣は、人生をより豊かにしてくれるはず。数(すう)が苦(く)より数楽(すうがく)だと、きょう「円周率の日」に再考されてはどうだろう。仲直りに遅すぎることはない。
厌恶数学的诸位,如果养成了理性思考问题的习惯,那么人生将会变得更加丰富多彩。数学数学,非苦乃酷。在此“圆周率日”各位不妨再细想一下。和好什么时候都不迟。

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发表于 2012-3-14 09:54:13 | 显示全部楼层
生活与数学
2012-3-14
 さつま芋の異称に「十三里(じゅうさんり)」がある。「九里四里(くりより)(栗より)うまい十三里」と、江戸時代の焼き芋売りが宣伝したのが始まりらしい。そろばんや九九(くく)のお陰で、日本人は暮らしの中で算術に親しんできた。
  红薯有个别称叫“十三里”。据说是起源于江户时代推销烤红薯时的广告词“九里四里美味十三里(红薯比栗子好吃的谐音)”。由于有算盘和九九乘法表,自古以来日本人的生活就与算术关系密切
 だからかどうか当方も、点数はさておき数学が好きだった。誰が解いても答えは一つ、筋道がひらめけば攻めるのみ。そんな「潔さ」にひかれた一人として、学生の数学力の評判を聞くたびに寂しくなる。
  大概也是这个原因,除了小数点外,小时候本人很喜欢数学。无论谁来解题答案都只有一个,抓到思路问题就能迎刃而解,这样的“纯粹”深深地吸引了学生时代的我。所以,当我听到对现在学生的数学能力的评价后,觉得很不是滋味。
 数学教員でつくる日本数学会が、48大学の学生約6千人に、小学6年から高校1年までの問題を解いてもらった。多くは新入生で、それほど昔に学んだことではない。しかし、結果は寂しかった。
  由数学教师创办的日本数学会让48所大学约6千名学生回答小学六年级至高中一年级的数学题。他们大多是大学一年级的新生,离他们学习这些知识的时间并不太久。然而,测试结果让人无语。
 例えば〈偶数と奇数を足すと奇数になるのはなぜか〉。中2で勉強したはずが、まあまあ論理的に説明できたのは34%だった。「思いつく偶数と奇数を足したらすべて奇数になったから」など、苦しい答えが目立つ。〈二次関数の放物線の特徴を述べよ〉では、「曲がった感じのやつ」という感想のような解答もあった。
  例如“为何偶数加奇数的和一定是奇数呢?”这个问题,应该是在初中二年级学的,但勉强能做出理论上解释的人只有34%。类似“因为把所有想到的偶数和奇数相加结果都是奇数”这样让人啼笑皆非的回答比比皆是。对“请叙述二次函数的抛物线的特征”的回答中,甚至有“看上去是弯曲的”这种类似描述感想的作答。
 数学なんて社会で役立たない、と思うのは気休めである。微積分の出番こそ少ないが、確率や集合のセンスはビジネスにも必要だ。統計を装った情報操作や、数字の手品にだまされないためにも、この科目は味方にしておきたい。
 “没关系,数学什么的在社会上用不着”,这种想法其实只是聊以自慰而已。当今的生活和工作中,用到微积分的当然不多,但商务活动中对概率和分属的敏锐度可以说是必备的。而为避免被伪装成统计的信息操控和数字游戏所蒙骗,学好这门学科也是必要的。
 数学嫌いの皆さん。論理的に考える習慣は、人生をより豊かにしてくれるはず。数(すう)が苦(く)より数楽(すうがく)だと、きょう「円周率の日」に再考されてはどうだろう。仲直りに遅すぎることはない。
  各位讨厌数学的学子们,养成理性思考问题的习惯是能更丰富你的人生的。“与其数苦不如数乐(数苦和数乐的日语发音均为数学的谐音,译注)”,今天是“圆周率”之日,让我们重建与数学的关系。跟数学握手言和,现在还为时未晚。

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 楼主| 发表于 2012-3-14 09:54:15 | 显示全部楼层
……OTL其实我也不知道为神马偶数加奇数等于奇数……于是我去度娘了……OTL
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发表于 2012-3-14 10:05:47 | 显示全部楼层
cantarella 发表于 2012-3-14 09:54
……OTL其实我也不知道为神马偶数加奇数等于奇数……于是我去度娘了……OTL

中国的课堂上好像也没学过这个。
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发表于 2012-3-14 10:13:29 | 显示全部楼层
哈哈,今天我也翻译啦,贴上贴上!
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    日语里山芋又别称为“十三里”,据称始于江户时代烘山芋的叫卖口号“九里四里美味十三里”(谐音“十三里比栗子更美味”)。也是托算盘和九九乘法口诀的福,日本人的生活中跟算术关系也比较密切。
 也许也正因为如此,本人不才很喜欢数学,分数另当别论。不管是谁来解答数学问题,正确答案都是唯一的,明白方法后只管去解题便是。数学的这种坦率明白之美,深深吸引我,因此每次听到对现代学生数学能力的评价,都感到惆怅。
 由数学老师们组成的日本数学学会,让48所大学的约6千名大学生,对难度从小学6年级至高中1年级的数学问题进行解答。答题学生中许多都是大一新生,要回答的数学问题对他们来说也并非年代久远的学习内容。然而本次试验的结果令人惆怅。
 举其中一题来说,“为什么奇偶数之和必为奇数?”这应该是初中2年级的数学内容,能逻辑严密答题者仅为34%。有人答道:“因为我想得到的偶数加奇数后都是奇数”,诸如此类的艰难解答引人注目。另一题“描述一下二次函数的抛物线特征”,有答题者写的却是自己的感想“就是那个有点弯弯的东西”。
 数学什么的对社会没啥贡献,如果这样想就太疏忽大意了。微积分固然很少用到,概率和集合之类的基本概念对商业事务非常重要。伪装成统计数据的信息篡改、数字上的花招,为了不被这些东西骗倒,我们也应该学好数学。
   讨厌数学的各位,逻辑严密的思考习惯,应该会让我们的人生更为丰富多彩。今天是圆周率之日,重新思考一下,把数之苦当成数之乐如何?与数学搞好关系,今天开始未为晚哦。
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发表于 2012-3-14 15:33:21 | 显示全部楼层
潔さ
打从学日语的那天起,这个词就一直折磨着我。
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发表于 2012-3-15 10:29:50 | 显示全部楼层
英文版:VOX POPULI: A sound knowledge of math can be a powerful weapon
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     "Jusanri" (literally, 13 "ri," an old style of measurement) is another name for sweet potato. (One ri is slightly less than 4 kilometers.) The word is said to derive from the sales pitch "Kuri yori umai jusanri" (Jusanri is tastier than kuri) used by vendors of baked sweet potatoes during the Edo Period (1603-1867). Kuri means chestnut in Japanese. It can also mean 9 ri, and yori can mean 4 ri. Hence the pun. Thanks to the abacus and multiplication tables, the Japanese have traditionally been fairly adept at arithmetic.
      Whether for that reason or not, I, too, enjoyed mathematics--setting aside my scores. No matter who solves a problem, there is only ever one answer. Once we understand the logic, all we have to do is track down the answer.As one who was attracted to the beauty of such simplicity, I am saddened whenever I hear about falling standards in students' mathematical ability.
     The Mathematical Society of Japan, which comprises of math teachers, devised a test for 6,000 students from 48 universities. They were asked to solve problems designed for children in sixth grade at elementary school all the way up to first-year senior high school students. Most of the students were freshmen. The questions tested their knowledge on what they had learned not so long ago. But the results were dismal.
     Take, for example, the question: "When an even number is added to an odd number, why is the sum always an odd number?" They must have learned it when they were second-year junior high school students. But only 34 percent could give reasonably logical explanations. Many of the answers were less than passable. One student wrote: "Because the answer always turned out to be odd when I added even and odd numbers that came to mind."   In answer to the question: "What are the characteristics of a parabola of quadratic functions?" some students just wrote down their impressions; for example, "Things that are sort of curvy."
       Many people say the math taught at school is not useful after students have ventured out into the real world. They probably say this because it makes them feel better. It is true that we are rarely required to use calculus in real life. Even so, knowledge of probability and sets is very useful in the field of business.A sound background in math also helps us to defend ourselves from information manipulation under the guise of statistics and fraud that uses "number magic."
       Readers who do not like math, please remember that the habit of logical thinking can enrich your life. Why not think again on March 14, "pi day," that it is wiser to make friends with math than remain enemies. It is never too late to make amends.
--The Asahi Shimbun, March 14
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发表于 2012-3-15 10:58:13 | 显示全部楼层
看了英文版才注意到,里在不同的国家距离并不相等,字典里的解释:
里(り)は、尺貫法における長さの単位である。現在の日本では約4km、中国では500m、朝鮮では約400mに相当する。
また勉強になりました。
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